Tuesday 12 April 2016

Paluan Buat Ustaz Abu Syafiq...

Tulisan asal Ustaz Abu Syafiq:

Ustaz Abu Syafiq

9 hrs ·

TEGURAN PERTAMA ABU SYAFIQ KEATAS DR ROZAIMI

1- Pertamanya saya mohon ribuan kemaafan seandainya tulisan ringkas teguran saya ini dianggap memperlekehkan ilmu Saudara Rozaimi Ramle. Terus terang saya katakana bahawa saya tidak mengenali secara peribadi dan tidak pernah bersemuka dengan insan bergelar Rozaimi Ramle ini kecuali hanya baru-baru ini sahaja saya mendapat tahu satu diskusi diadakan.
Semalam saya diberikan link video Youtube menyatakan beberapa hari lepas diadakan Diskusi berkaitan Bid’ah antara beliau dan seorang ustaz bergelar Ustaz Engku Ahmad Fadzil yang juga saya belum mengenalinya.
Hati kecil ini teringin mengenali para ilmuan untuk bersama berdiskusi berbincang demi maslahah ummah bukan berdebat atau bergaduh hujjah.
Saya sendiri tidak mendapat maklumat berkaitan diskusi tersebut kerana seandainya saya tahu awal pastinya saya akan hadir sebagai pemerhati bagi menilai segala isi.
Setakat ini saya hanya sempat mendengar video rumusan terakhir sahaja dari ustaz Rozaimi berkaitan Bid’ah yang dalam 6 minit itu. Insya Allah selainnya saya akan dengar kemudian jika saya ada masa dan berikan penilaian saya insya Allah.

2- Dalam video rumusan Dr Rozaimi 6 minit tersebut beliau ada menyebut lbh kurang begini:
“Orang yang menghukum Qunut Subuh itu sebagai Bid’ah adalah mengikut pandangan Sahabat Nabi bernama Abu Malik Al-Ashja’ie kerana Abu Malik yang merupakan seorang Sahabat Nabi itu pernah menghukum Bid’ahnya Qunut Subuh ini”.

Saya mengatakan:
- Abu Malik Al-Ashja’ie tersebut BUKANlah seorang sahabat Nabi Muhammad seperti yang didakwa oleh Saudara Rozaimi. Nama sebenarnya adalah Sa’ad dan gelarannya adalah Abu Malik Al-Ashja’ie atau nama penuhnya adalah Sa’ad Bin Thoriq Bin Ashyam. Beliau merupakan seorang Tabi’in dan bukan seorang Sahabat. Rujuk At-Tarikh Al-Kabir, Tahzib, Al-Jarh.

Malangnya Saudara Rozaimi mendakwa Abu Malik Al-Ashja’ie iaitu Sa’ad tersebut adalah Sahabat Nabi yang menghukum Qunut Subuh itu sebagai Bid’ah. Ini tidak benar...
Sedangkan Abu Malik Ashja’ie itu merupakan Tabi’in dan anak kepada sahabat Nabi.

Ini menunjukkan bahawa Saudara Rozaimi tidak mahir dalam ilmu hadith jarh wa ta’dil sehingga melakukan kesalahan dalam hal perawi-perawi ini.
Saya memohon agar Dr Rozaimi memperbetulkan kesilapan dan kesalahan yang tidak kecil ini kerana terdapat perbezaan yang ketara antara Tabi’in dengan Sahabat.

- Benarkah Sahabat Nabi bernama Thoriq Bin Ashyam itu menghukum Qunut Subuh sebagai Bid’ah sesat?

Ada peristiwa yang mana anaknya Abu Malik Al- Ashja’ie meriwayatkan bahawa dia pernah bertanya kepada ayahnya itu di Kufah tentang adakah Nabi Muhammad melakukan Qunut? Maka sahabat Nabi itu menjawab; "Wahai anakku ia adalah Muhdath iaitu perkara baru".

Tiada riwayat yg mengatakan beliau menghukum Qunut Subuh itu Bid’ah Dholalah sesat masuk neraka seperti yg biasa dilakukan oleh beberapa golongan bergelar Wahhabi kini.

Lagipun Al-‘Uqailiy juga pernah menyatakan dengan nada kritikan keatas Abu Malik Ashja’ie pada periwayatannya berkaitan Qunut (Siyar A’lam Nubala).

Bahkan banyak riwayat lain yang mengsabitkan Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh dari ramai kalangan Para Sahabat yang lebih masyhur lagi alim dan sering bersama dengan baginda Nabi antaranya Anas bin Malik, Saidina Al-Hasan, Saidina Abu Hurairah, Saidina Ibnu ‘Abbas dan ramai lagi.

Seandainya benar seorang sahaja sahabat Nabi tadi (Thoriq Bin Ashyam) menafikan Qunut Subuh…Bagaimana kita mahu meninggalkan puluhan kata2 Sahabat Nabi yg masyhur menyebut Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh tiba2 kita hanya mahu mengambil kata2 seorang sahaja sahabat Nabi yg diriwayatkan menafikan Qunut Subuh...
kemudian kita nak hukum ia Bid’ah sesat??!

Bahkan tidak didapati dalam mana2 riwayat bahawa Abu Malik Al-Ashja’ie itu menghukum Qunut Subuh sebagai Bid’ah sesat. Dia hanya dikatakan meriwayatkannya sahaja dari bapanya (Thoriq) yang mengatakan ia Muhdath dan Nabi tak buat Qunut Subuh.

Perkara ini telah dijawab oleh Ulama Hadith antaranya Imam Al-Baihaqi ada menyebut bahawa Thoriq Bin Ashyam hanya mengetahui atau menghafal apa yang dia nampak sahaja namun ramai lagi Para Sahabat yang lihat Nampak bahawa Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh. Itu dari segi ilmu hadith.

Manakala dari segi Ilmu Usul Fiqh kaedah Al-Musbit Muqaddamun ‘Alan Nafi digunapakai oleh ulama dalam hal ini iaitu Mengsabitkan Sesuatu Adalah Didahulukan/dipilih Berbanding Penafian.
Ini Disebut oleh ramai ulama termasuk At-Tibiy. (mengsabitkan Nabi buat Qunut Subuh adalah diguna pakai berbanding pandangan yang menafikannya).

3- Di akhir ini saya meminta semua agar tak perlulah kita nak susah2 hukum Qunut Subuh tu Bid’ah sesat masuk neraka. Berlapang dada dan ikutkan jumhur sahabat yang meriwayatkan pasal Qunut Subuh ini.
Benda ni benda lama.. diskas sampai kiamat pun dok ulang hok tu sahaja x habis2 bahkan kesilapan2 yg kita ada lebih layak untuk kita perbetulkan.

Ramai sahabat yang bertanya kepada saya adakah Ustaz sudi untuk berdiskusi dengan Dr Rozaimi.
Saya jawab...setelah melihat kesalahan2nya dalam hal yg remeh2 begitu saya bimbang kelak saya ‘terr Tajrihkan atau meng’aibkan beliau dihadapan khalayak ramai. Lebih baik biarkan dan perbaiki diri serta betulkan kesalahan kita semua adalah lebih mulia. Tidak perlu menunjukkan diri hebat jika perkara asas akidah sahaja kita tak mantap inikan pula ilmu2 hadith sesimple itu kita banyak buat kesilapan.

Wassalam.
– Maafkan Hamba Al-Faqir IlaLLAH Abu Syafiq Al-Asy’airy. 0192713781

....................
* Video penuh boleh didapati di laman Youtube. Saya meletakkan sebahagian dari video tersebut disini adalah untuk fokus kepada isu yg saya nak tegur dan tidak mengedit atau mengubah apa yang asal.

-------------------------------------------------------------

Paluan:

     Ada seorang ustaz yang cuba menjawab hujah Dr. Rozaimi,tidaklah salah menulis jawab balas kerana Dr. Rozaimi hanya manusia biasa,boleh benar boleh salah,namun jika dibaca tulisannya,ia tidaklah begitu bagus dan tepat dengan neraca ilmiah.Jelas pada tulisan itu nampak peliknya si Abu Syafiq pada pemahaman hadis,riwayat serta fiqhnya.Tulisan ini bukan bertujuan untuk taksub kepada Dr Rozaimi,kerana beliau bukan Nabi yang memang tidak pernah salah dalam memberikan pendapat.Tetapi tulisan ini ditulis bagi menjawab tulisan Abu Syafiq yang sangat rambang dalam mengistibatkan hukum,namun menyangka orang lain yang salah.

1.Dr. Rozaimi tersilap sebut tentang Abu Malik Al Asy Ja'ie.

     Menurut Ustaz Abu Syafiq,Dr Rozaimi telah tersilap sebut tentang Abu Malik Al Asyja'ie.Pada kami,mungkin Dr. Rozaimi tersalah sebut kerana mengejar masa ataupun sebagainya,itu memang hal biasa berlaku lebih-lebih pula ketika dalam suasana yang sangat menekan,memang banyak hal boleh tersilap.

     Memang benar ada perbezaan di kalangan sahabat dan tabi'in.Namun dalam masalah ini jangan sengaja difokuskan kepada benda lain untuk konon-kononnya supaya orang terus menolak hujah asal Dr. Rozaimi kerana kesilapan tersebut.Kerana pada hakikatnya,berita tersebut tetap datang daripada sahabat Nabi,iaitu ayah kepada Abu Malik Al Asy Ja'ie sendiri yang dikenali sebagai Abdullah bin Abi Aufa.

     Kesalahan sedikit itu bukanlah menunjukkan beliau tidak pakar dalam masalah jarh wa ta'dil kerana ia jelas bahawa beliau tidak sengaja kerana dalam kalam beliau yang lain,beliau sangat berhati-hati orangnya.Namun ia sengaja dibesar-besarkan supaya fokus utama menjadi kabur dan difokuskan kepada perkara lain,lalu mungkin orang awam akan terpedaya dengan kalam Abu Syafiq dan "mungkin" menyangka bahawa ia tidak datang daripada sahabat.Saya sudah sebut,"mungkin".Sebab lebih nampak ke arah itu daripada gayanya menulis.

     Satu teguran juga untuk Abu Syafiq,apabila menyebut nama-nama kitab rijal atau tarikh,sebutlah sepenuhnya.Kalau hendak sebut yang ringkas pun biarlah perkataan yang digunakan itu ringkas namun masyhur di sisi para ilmuwan.

Bila menyebut Tarikh Al Kabir,benar dah,nampak macam memang orang yang mengkaji ilmu rijal...tetapi apabila anda menyebut nama "Tahzib" dan "Al Jarh" sahaja nampak macam seperti tidak berapa bagus pula kerana tidak jelas tahzib yang mana...tidak jelas juga al jarh yang mana,tidak mengapa,ini bukan fokus utama kita,cuma kerana si Abu Syafiq suka sentuh perkara yang remeh selalunya,biarlah kita sentuh urusan beliau yang remeh pula dengan harapan dia sedar.

2.Tentang riwayat Abu Malik Al Asy Ja'ie.

     Hadith tersebut:

عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي يَا أَبَةِ إِنَّكَ قَدْ صَلَّيْتَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ هَا هُنَا بِالْكُوفَةِ نَحْوًا مِنْ خَمْسِ سِنِينَ أَكَانُوا يَقْنُتُونَ قَالَ أَيْ بُنَيَّ مُحْدَثٌ


قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَالْعَمَلُ عَلَيْهِ عِنْدَ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ و قَالَ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ إِنْ قَنَتَ فِي الْفَجْرِ فَحَسَنٌ وَإِنْ لَمْ يَقْنُتْ فَحَسَنٌ وَاخْتَارَ أَنْ لَا يَقْنُتَ وَلَمْ يَرَ ابْنُ الْمُبَارَكِ الْقُنُوتَ فِي الْفَجْرِ قَالَ أَبُو عِيسَى وَأَبُو مَالِكٍ الْأَشْجَعِيُّ اسْمُهُ سَعْدُ بْنُ طَارِقِ بْنِ أَشْيَمَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ بِمَعْنَاهُ

Maksudnya:

"Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Mani' berkata; telah menceritakan kepada kami Yazid bin Harun dari Abu Qilabah Al Asyja'i ia berkata;

 "Aku pernah bertanya kepada ayahku, "Wahai ayah, sesungguhnya engkau pernah shalat di belakang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali di Kufah ini sekitar selama lima tahun, maka apakah mereka membaca qunut?" ia menjawab, "Wahai anakku, itu adalah perkara baru."

Abu Isa (Tirmizi) berkata; "Hadits ini Hasan shahih. Dan hadits ini diamalkan oleh kebanyakan ahli ilmu.Sufyan Ats Tsauri berkata; "Jika seseorang melakukan qunut dalam shalat subuh maka itu baik, jika tidak maka itu juga baik." Dan Sufyan Ats Tsauri memilih untuk tidak melakukan qunut. Demikian juga Ibnu Al Mubarak, ia tidak melakukan qunut dalam shalat subuh." Abu Isa berkata; "Abu Malik Al Asyja'i namanya adalah Sa'd bin Thariq bin Asyyam. Telah menceritakan kepada kami Shalih bin Abdullah berkata; telah menceritakan kepada kami Abu Awanah dari Abu Malik Al Asyja'i seperti makna hadits tersebut dengan sanad ini."

     Ia adalah riwayat yang sahih dan disahihkan oleh Al Hafiz Ibnu Hajar Al-'Asqalani sendiri di dalam "Nata'ij Al Afkar",ia ada datang dalam riwayat At Tirmizi dan katanya Hasan Sahih,An Nasaie,Ahmad,At Tabrani di dalam Al Ausath dan lain-lain.

     Ia adalah sahih dan berkenaan Abdullah bin Abi Aufa solat di belakang Nabi dan para khulafa' Ar Rasyidin namun kesemuanya tidak melakukan qunut subuh.Maka kerana itu ketika ditanya oleh anaknya,Abu Malik Al Asyja'ie maka jawab Abdullah bin Abi Aufa bahawa ia "muhdath" yakni benda baru kerana tidak pernah dilakukan oleh Nabi dan para Khulafa' Rasyidin."Muhdath" yang beliau maksudkan adalah dalam masalah agama,kerana mereka lebih faham erti "kullu muhdathatin bidaah" berbanding anda wahai Abu Syafiq.Bukalah kitab-kitab syarah hadis seperti Tuhfah Al Ahwazi anda akan jumpa ertinya.

     Bahkan di sana,pengarang Tuhfah Al Ahwazi sendiri membawakan riwayat Nasa'i ketika mensyarahkan hadis ini seperti berikut:

ﻭﻓﻲ ﺭﻭﺍﻳﺔ ﺍﻟﻨﺴﺎﺋﻲ
ﺻﻠﻴﺖ ﺧﻠﻒ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﻠﻢ ﻳﻘﻨﺖ ، ﻭﺻﻠﻴﺖ ﺧﻠﻒ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﻓﻠﻢ ﻳﻘﻨﺖ ، ﻭﺻﻠﻴﺖ ﺧﻠﻒ ﻋﻤﺮ ﻓﻠﻢ ﻳﻘﻨﺖ ، ﻭﺻﻠﻴﺖ ﺧﻠﻒ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻓﻠﻢ ﻳﻘﻨﺖ ، ﻭﺻﻠﻴﺖ ﺧﻠﻒ ﻋﻠﻲ ﻓﻠﻢ ﻳﻘﻨﺖ ، ﺛﻢ ﻗﺎﻝ ﻳﺎ ﺑﻨﻲ ﺇﻧﻬﺎ ﺑﺪﻋﺔ
Maksudnya:

"Dan pada riwayat Nasa'i:

Aku telah bersolat di belakang Nabi dan Baginda tidak berqunut (subuh),aku juga telah solat di belakang Abu Bakr namun beliau tidak berqunut,aku juga telah solat di belakang Umar namun beliau juga tidak berqunut,aku juga telah solat di belakang Uthman namun beliau tidak berqunut.Dan aku juga telah bersolat di belaakang Ali namun beliau tidak berqunut".

Kemudian dia berkata kepadaku "wahai anakku,sesungguhnya ia bid'ah."

     Bahkan,disebutkan sendiri oleh Tuan Kitab:

والحديث يدل على عدم مشروعية القنوت وقد ذهب إلى ذلك أكثر أهل العلم كما حكاه المصنف

Maksudnya:

"Dan hadis ini menunjukkan bahawa  tiada disyariatkan Qunut yang sedemikian itu dan begitulah kebanyakan yang dilakukan oleh ahli ilmu seperti yang direkodkan oleh penulis (Imam Tirmizi).

     Mungkin orang katakan Nabi melakukan qunut subuh tetapi ketika itu mereka tidak hadir maka kerana itu mereka tidak tahu lalu tidak berqunut.

     Ada logiknya namun mustahil mereka langsung tidak tahu hal itu kerana mereka itu imam,dan jika mereka kurang,para makmum di belakang boleh menegur mereka dan memperingatkan mereka,namun tidak pernah ada satu riwayat sahih mahupun hasan dalam masalah ini yang boleh dihujahkan menyebut bahawa para khulafa rasyidin itu melakukan qunut subuh,saya ingatkan,bawakan paling kurang satu sahaja riwayat yang boleh dijadikan hujah dalam masalah ini.

     Bahkan kerana riwayat-riwayat lain yang menyebutkan bahawa sahabat lain lakukan itu lebih kepada erti qunut nazilah bukannya qunut seperti yang biasa kita lakukan.

     Adapun seperti qunut yang kita lakukan pada riwayatnya ada masalah,seperti tentang "Rasulullah berqunut subuh sampai baginda meninggal dunia".(Dikeluarkan di dalam Al mukhatarah,Syarhus sunnah oleh Al Baghawi dan lain-lain)

     Ada sedikit masalah pada hadis ini kerana ia datang daripada riwayat yang dalamnya terdapat Abu Ja'far Ar Razi.Walaupun ia disahihkan oleh Muhammad bin 'Ali Al Balkhy dan Al Hakim seperti yang terdapat di dalam Khulasah Al Badrul Munir dan dipersetujui pula oleh Imam Al Baihaqi.

     Tetapi ia dikritik oleh Ibnu Turkumani dalam Al Jauhar An Naqi berkenaan terdapat di dalam sanad ini Abu 'Isa bin Mahan Ar Razi yang mana kata Imam Ahmad bin Hanbal dan An Nasa'i bahawa dia ini "laisa bil qowi".Dan Abu Zur'ah Ar Razi (jaguh besar ilmu rijal) mengatakan bahawa dia ini "yahimmu kathiran".

     Dan banyak lagi kritikan ulama lain terhadapnya,ia disimpulkan oleh Ibnu Hajar Al Asqalani di dalam taqrib tahzib seperti berikut:

     "shoduqun sayi'ul hifzh khususon 'an al mughirah".

     Bahkan hadis ini bertentangan dengan hadis yang sahih yang dikeluarkan oleh ibnu khuzaimah yang maksudnya:

     "sesungguhnya Nabi s.a.w tidak pernah melakukan qunut kecuali bila baginda berdoa (kebaikan) untuk sesuatu kaum atau ke atas sesuatu qaum".

3.Riwayat lain tentang qunut subuh yang thabit?

     Di sini sudah jelas tentang keilmuwan Abu Syafiq.Dengan yakinnya beliau katakan bahawa:

"bahkan banyak riwayat lain yang mengsabitkan Nabi Muhammad melakukan Qunut subuh dari ramai kalangan para sahabat yang lebih masyhur lagi lebih alim dan sering bersama dengan baginda Nabi antaranya Anas bin Malik,Saidina Al Hasan,Saidina Abu Hurairah,Saidina Ibnu 'Abbas dan ramai lagi.

Seandainya benar seorang sahaja Nabi tadi (Thoriq bin Ashyam) menafikan Qunut Subuh...Bagaimana kita mahu meninggalkan puluhan kata2 Sahabat Nabi yang masyhur menyebut Nabi Muhammad melakukan Qunut Subuh tiba2 kita hanya mahu mengambil kata2 seorang sahaja sahabat Nabi yabg diriwayatkan menafikan Qunut Subuh...
kemudian kita nak hukum ia Bid'ah sesat??!"

-jawapannya:

1.Kalau benar memang banyak lagi riwayat yang thabit itu,kita perlu tengok konteks fiqhnya.Adakah ia qunut fajr mutlak ataupun tidak.Apa yang kami yakini dan pegang dengan menurut pendapat para ulama,apa yang thabit itu ialah qunut nazilah dan qunut witir.Bukanlah qunut fajr mutlak.Kerana tidak thabit langsung dalam hal ini seperti pendapat para ulama yang kami pegangi.Hal ini senada dengan mazhab Hanbali.

     Dan kami mohon kepada Abu Syafiq agar lebih berhati-hati dalam soal riwayat hadis,sebelum menthabitkan hadis tersebut kajilah semula sanadnya dengan mengikut kaedah para "ulama" bukan sekadat ikut "ular dalam semak".

     Antara contoh kajian sanad secara ringkas adalah seperti yang telah kami sebutkan di atas tadi,tentang sanad yang di dalamnya terdapat Abu Ja'far Ar Razi.Itu baru sedikit,bahkan riwayat-riwayat lain juga ada masalah.Nak dijelaskan di sini akan menyebabkan artikel tersangatlah panjang jadinya.

Oleh itu,belajarlah Ilmu rijal paling kurang di samping ilmu-ilmu lainnya.

2.Tentang yang katakan qunut subuh itu bidaah bukanlah kami orang yang pertama menyebutkannya.Tetapi telah ada orang sebelum kami yang sebutkannya dahulu seperti Imam Hanafi dan lain-lain.Bahkan beliau mengkhususkannya pada solat witir bukanlah solat pada solat subuh.

 Kata Al Qarafi di dalam Adza kirah:

"Qunut subuh menurut kami (mazhab maliki) dan menurut syafii disyariatkan berbeza dengan Ibnu Hanbal dan pada solat subuh berbeza dengan Abu Hanifah yang mengkhususkan qunut pada solat witir".

     Apakah salah kami mengikut pendapat ini?ataupun anda lebih pandai,adapun kami tidak memaksa orang mengikut pandangan kami pun,cuma anda yang selalu salah faham.Kami cuma nyatakan dan kami berlapang dada.

     Contoh mudah,anda tidak kata sesuatu itu bidaah maka anda kata kepada kami supaya berlapang dada.Maka kami berlapang dada dan memilih pendapat mengatakan sesuatu itu bidaah tanpa kami paksa supaya mengikut kami,kemudian anda suruh kami kata ia bukan bidaah pula...manakah berlapang dadanya?anda nak pilih pendapat itu pilihlah,kami nak pilih pendapat ini dan kami juga mengikut para ulama.Jangan terlalu tidak cerdik dalam soal berlapang dada sekalipun...

4. Al Baihaqi dan pendapatnya itu.

     Pertama,kami minta rujukan anda tentang qaul ini.

     Kedua jika benar itu pendapat Imam Baihaqi,maka kami lebih bersetuju dengan pendapat ulama lain kerana pada kami jelas bahawa tidak riwayat sahih (sekadar penilaian yang kami lakukan dengan mengikut pendapat para ulama,bukan reka sendiri) yang menunjukkan adanya qunut subuh secara mutlak.Adapun yang maujud ialah qunut nazilah dan juga qunut witir.

     Namun ini tidak bermakna kami benci Imam Baihaqi,tetapi kerana kami mengikut ulama lain juga dalam menilai masalah ini.

5.Kesilapan Abu Syafiq dengan kaedah usul fiqh tersebut.

     Jikalah kaedah ini diguna pakai dalam masalah ini,maka anda sudah menyalahkan orang berbeza pendapat dengan anda yang mempercayai bahawa qunut subuh itu tidak thabit.Anda telah juga menyalahkan Imam Abu Hanifah yang menyatakan bahawa qunut subuh itu bidaah.Inilah kalam Imam Abu Hanifah (bukan imam abu syafiq) seperti yang dinaqalkan oleh Syeikh Zadah di dalam "Majma' Al Anhur Syarah Multaqa Al Abhur".

     Maka manakah sikap lapang dadanya?wahai mujtahid...

 (yang terakhir)

     Ingatlah,jangan mudah menyangka orang lain tidak berlapang dada sedangkan diri sendiri yang tidak berlapang dada.

     Ruang dakwah kita besar,bukan sekadar isu "Allah wujud bila makan" sahaja,bukan itu sahaja aqidah islam yang ada.

Fikirlah dan insaflah...

     Dalam isu qunut subuh ini pun,ia hanya khilaf muktabar dan pada furu' fiqh.Anda nak buat silakan,tapi jangan hukum sesat sesiapa yang tidak lakukannya.

     Kami lebih cenderung kepada pendapat ulama yang lain dalam masalah ini.Namun kami juga tidak menyesatkan mereka yang berqunut subuh.

wallahu a'lam...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...